דיאלוגים

האקדמיה לאמנויות הבמה

ilg;ui;guij;


 

 

שיחה הדדית

מחפשים דיאלוג ?

באתר 'האקדמיה לאמנויות הבמה' תוכלו למצוא דיאלוג: גבר ואישה, אישה ואישה, גבר וגבר.
כאן ניתן לקבל מאגר דיאלוגים חדשים ביותר.
ארכיון המודרני תתאפשר לכם למצוא דיאלוג מתאים לצרכים אישיים בלבד.


מה זה דיאלוג?

לפני הכל דיאלוג שיחה הדדית (דו-שיח), בין שתי דמויות. שורשים ומשמעות של המילה ( מקור מיוונית ): דיא – דרך, ולוגוס מילים או דיבור.


איך להכין דיאלוג?

חובה לקרוא את המחזה. אי אפשר לעבד עם תלמידים כאשר מגישים דיאלוג מתוך מחזה שהם לא קראו אותו.
חשוב לזכור את ה-7 שאלות לשחקן:
1) מי אנו?
2) איפה אנו?
3) מתי? ( תקופה, זמנים).
4) מה אנו רוצים ?
5) מדוע?
6) מה אנו עושים?
7) איך אנו מתכוונים להשיג את זה ומדוע?
לא סתם קוראים לזה 7 שאלות, מומלץ לזכור בעל פה.


ניתוח הטקסט !

בשלב זה יש לנתח את הדיאלוג לפי שני קריטריונים- פעולות וסאב-טקסט.
*פעולה: פעולה היא בעצם הצורה וההשלכה הנפשית, מנטלית של המילים שאני אומר. לדוגמא במשפט: 'תודה לך' יכולה להיות פעולה של מזלזל, וכמובן יכולה להיות פעולה של משבח, ויכולה להיות פעולה של מעצים.
חשוב לציין כי 'כועס' 'עצוב' 'בעצבים' וכו´- אלה לא פעולות אלא מצבים רגשיים, ומצב רגשי הוא בעצם דבר אשר לא ניתן לשחק- כי הרי איך אפשר לשחק 'עצוב'?
לעקם את השפה התחתונה ולכווץ גבות? לא. זה נקרא לשחק. במקום זה- מפרקים את המצב הרגשי לפעולות- שאותן הדגמתי מקודם.
*סאב- טקסט: המשמעות האמתית מתחת למילים. יש חילוקי דעות לגבי ההגדרה המדויקת של מונח זה- אני אכתוב אותה בצורה שאני רואה אותה. הסאב טקסט אינו הצורה שבה אתה אומר את המילים (אינטונציה)- זהו תפקיד של הפעולות. הסאב טקסט, יש לזכור, הוא עדיין טקסט- לדוגמא:
אם נתון המשפט: 'אני לא התכוונתי לעשות את זה' ניתן לפרש את זה בדיוק כמו שזה- הדמות לא התכוונה לעשות את זה. במקרה כזה למעשה הסאב- טקסט חופף לטקסט ולכן אין למעשה סאב טקסט. לעומת זאת, ניתן להגיד את המשפט (בעזרת פעולות) בצורה שהמשמעות שתצא מתוך המשפט היא- 'עשיתי את זה בכוונה'. כמובן שזוהי הדוגמא הפשוטה ביותר וניתן למצוא עוד פירושים רבים.
גם את הפעולות וגם את הסאב טקסט רצוי לכתוב על אותו דף של הדיאלוג- רצוי בצבעים שונים כדי להבדיל ביניהם.


לזכור את הטקסט בעל פה – מאוד פשוט לא!

  • לאחר מכן- המושכות כבר בידיים שלכם. יש לכם את הבסיס, מפה פשוט תתחילו לעבוד עם אימפרוביזציות. תעלו לבמה ופשוט תתחילו לדבר (כמובן לא לשכוח את הפעולות והסאב טקסט) את הדברים הטובים שעולים לכם מן האימפרוביזציה- תשמרו. את הפחות טובים- נו טוב, זה הרי היופי באימפרוביזציה- שאפשר לעשות אותה כמה פעמים.

  • להקליט את הטקסט למכשיר הסלולרי.

 

  • ללמוד כל משפט 10 פעמים.

  • ללמוד עם חברים.

    * חובה להדגיש : קיימות עוד הרבה שיטות ללמוד טקסט בעל פה .

 

 


ניתוח שאלות !

  1. מי אני (מה השם שלי ? מה פירוש ומשמעות השם ?).

  2. הגיל ? ( בן כמה אני)?

  3. המראה – ( יפה, מכוער/ת, מה אני לובש/ת? האם לבוש/ה בקפידה )?

  4. מצב בריאותי – ( כיצד הוא משפיע עלי )?

  5. השכלה ? ( ללא השכלה, השכלה גבוהה וכו')?

  6. המעמד? ( סוציאלי וחברתי)?

  7. עבודה – (במה עוסקת הדמות)?

  8. בית ההורים – (מה היחס עם ההורים)?

  9. מצב משפחתי –(נשוי/ה, גרוש/ה, אלמנ/ה,מאורס/ת) ?

  10. גזע ,לאומיות, דת, צבע עור?

  11. אמביציות – ? ( דחף ורצון לפעול, שאפתנות) ?

  12. טמפרמנט- (האם הדמות מטורפ/ת? פסימי/ת? אופטימי/ת) ?

    חשוב לציין : אסור לשפוט את הדמות!

    בהצלחה.

© כל הזכויות שמורות.


מסלול לימודים

מידע למתעניין

בוגרים

גלריה

הרשמה

כתבו לנו

 

נבנה ע"י אנדלס בניית אתרי תדמית עסקיים