תקציר מחזה כולם היו בניי

האקדמיה לאמנויות הבמה

מאגר מחזות

ilg;ui;guij;

 

 

כולם היו בניי - תוכן הדרמה

עלילה – כולם היו בני

מערכה ראשונה

גי'ם, השכן הרופא, מדבר עם ג'ו קלר אודות עיתוני הבוקר והידיעות המוזרות שמופיעות שם, ולאחר מכן פורש הצידה אל סכה צדדית. פרנק לובי, השכן השני של ג'ו, נכנס גם כן ומנהל שיחה עם ג'ו, כאשר ג'ים מצותת מהצד. במהלך השיחה הנוכחית, אנו מגלים מידע חשוב:

א.עץ התפוחים שהיה בחצר של הקלרים, נשבר בלילה עקב רוחות הסופה

ב. שהעץ לזכרו של לארי (כרגע דמות לא ידועה)

ג. יום ההולדת של לארי חל בחודש הנוכחי בהווה של המחזה

ד.לארי נעדר מתקופת המלחמה (כנראה שלוש שנים לפני עלילת המחזה, מלחמת העולם השנייה)

ה. אשתו של גו', קייט, ביקשה מפרנק להכין תחזית אסטרולוגית, כדי להמשיך לקוות שלארי עוד חי

ו. פרנק, אוהב כוכבים ותחזיות אסטרולוגיות, תחביב שהוא פיתח לעצמו.

גי'ם יוצא מן הסככה, ומצטרף אל השיחה. אנו מבינים שפרנק הוא עדיין גבר צעיר וחששן, ביחס אל גי'ם וג'ו שכבר ראו הרבה בחייהם. אל מפגש הבוקר הזה, מצטרפת גם לידיה, אשתו של פרנק, אם צעירה וצחקנית.

בהמשך השיחה בין הדמויות, אנו מגלים שדמות חדשה אמורה להצטרף בהמשך הבוקר אל חצר הבית, אנני, שהייתה גרה כשהייתה קטנה בביתם של פרנק ולידיה, השכנים של הקלרים, בילתה את ילדותה ע כריס ולארי, עד שעברה משם ביחד עם משפחתה (אביה סטיב, גורג' אחיה ואמה) למקום אחר.

גם כריס קלר, בנו של ג'ו, יוצא מן הבית אל החצר. בשיחה המתגלגלת לה, גו' מגדיר את עצמו כבור, וכריס כאינטלקטואל. לפתע נכנס גם ילד קטן מהשכונה, אשר מבקש לדבר בדחיפות גם ג'ו. מסתבר שהילד ברט וג'ו, משחקים במשחק שבו גו' הוא השריף וברט הסגן, שתפקידו לעצור או לדווח על פושעים חשודים ולהביא זאת לידי ידיעתו של ג'ו. לאחר דיווח יומי ברט עוזב.

כריס מספר לג'ו (הם כעת לבד), על הרגע שבו נשבר העץ בסערה, וכיצד הוא הבחין בקייט, אמו, מסתובבת לה בחצר בלילה ברגע שבו העץ נשבר. כריס מתעמת עם אביו לגבי ענינו של לארי (מסתבר שהוא בנו של ג'ו ואחיו של כריס). כריס רוצה שכולם יכירו בעובדה שהוא מת ואין סיכוי למצוא (שלוש שנים) וג'ו עדיין מסרב לעשות זאת באופן רשמי בגלל רגשותיה השבירים של קייט (האם).

הערה – עובדה היסטורית היא שלאחר מלחמת העולם השנייה, היו שבויים רבים שחזרו אחרי הרבה זמן הביתה, לעיתים גם אחרי חמש שנים, ושכל חזרה שכזאת לוותה ברעש עיתונאי גדול שעורר תקוות אצל משפחות רבות.

עניין נוסף אשר כריס מעלה בפני אביו, הוא אנני. מסתבר שאנני, הייתה אהובתו של אחיו לארי, בטרם נעלם, וכעת לאחר שלוש שנים שבהם הם רק התכתבו, כריס מעוניין בלקדם את הקשר לרמה גבוהה יותר. הוא רוצה להתארס לה. הוא פונה לאביו בבקשת תמיכה, אל מול אימו, אשר ברור לו לכריס, כי היא תתנגד לעניין, מכיוון שזוהי בעצם הצהרה סופית כי הוא מת ולא רק נעדר.

כריס בעצם ניהל קשר אפלטוני (מרחוק) עם אנני, ואפילו לא שאל אותה אם היא רוצה להתחתן. הוא פשוט רוצה לקבוע עובדה. כריס מתגלה כאידיאליסט שתמיד ויתר למען אחרים, אבל הפעם הוא רוצה את טובתו שלו, וטובה זו היא אנני, נישואין והקמת משפחה עמה.

ג'ו מבין את בנו ואת הרצון למשפחה, ומבין עוד יותר כי תהיה בעיה לגבי אשתו והסכמתה לעניין. אך הדבר שמחריד אותו בשיחה, היא הידיעה כי בנו רוצה לעזוב ולעשות את כל זה, רחוק מהם, ועוד אחרי העבודה הרבה שעבד וכל זה עבור ריס.

קייט, האם, יוצאת מן הבית. כריס פונה אליה ובעדינות מנסה להכין את הדרך לרעיון שהוא רוצה להתחתן עם אנני. קייט מבינה כי משהו מתבשל מאחורי גבה, ומספרת במונולוג ארוך, אודות חיזיון שקרה לה באמצע אירועי ליל הסערה המעורבבים אצלה בחלום אודות לארי וניסיונו להגיע אליה. לאחר שכריס עוזב, קייט מאיימת על ג'ו שלא יתמוך בתוכניות נישואין, במידה והם אכן מתבשלות. היא גם רומזת לראשונה שלג'ו יש משהו שהוא מסתיר הקשור למשפט, ולכן הוא צריך לעמוד לידה ולא לצדו של כריס. ברט, הילד של השכונה, חוזר ושוב מדבר על בית סוהר. דיבורים אלה גורמים לקייט, לכעוס עוד יותר על ג'ו. לאט לאט אנו מבינים כי קייט מנסה לאבסוף רמזים או סימנים הקשורים לגורלו של לארי; כפפת הבייסבול של לארי שמצאה, החלום בליל הסערה, העץ שנשבר.

המתח עולה עם כניסתה של אנני אל החצר, לאחר שישנה. כריס רוצה להתחתן עימה, אך מפחד מתגובת אמו. ג'ו יודע על תכוניות כריס, אך גם כן מפחד מתגובת קייט ומנסה להיות לצד שני הצדדים ללא נקיטת עמדה מוגדרת, וקייט עצמה שמנחשת את העתיד לבוא בהקשר ישיר לבואה של אנני. קייט מנסה לגרור הודאה מאנני כי היא עדיין זוכרת ואוהבת את לארי. פרנק נכנס שוב אל החצר, ומעורר שוב את עניין אשמתו של ג'ו במשפט של צבא ארה"ב מולו. האשמה היא בהרג של 21 טייסים עקב סדקים בראשי הצילינדרים, שנוצרו במפעל של ג'ו וסטיב. ג'ו מסתבר יצא חף מפשע, ואילו סטיב שותפו, ואיבה של אנני וג'ורג', נשלח אל הכלא. אנו למדים כי כל השכונה של הקלרים, בזמן המשפט, קראה לג'ו ולמשפחתו "רוצחים", וכשנגמר הנשפט וג'ו יצא זכאי, חזרו לאט לאט לדבר עמו ולהיות חבריו שוב.

אנו למדים גם, כי אנני וג'ורג' אחיה, ניתקו כל קשר עם סטיב, האב. ג'ו בצעד נדיב ופתאומי, חוזר ומציע לאנני לדבר עם אביה, ולהציע לו כי הוא יכול לחזור למשרה כלשהי במפעל, ברגע שהוא ישתחרר. אנני מופתעת מאוד מדברים אלו.

כריס ואנני נשארים לבד סוף סוף בחצר. כריס נחשף במונולוג המספר על חוויותיו במלחמה, כמפקד פלוגת חיילים שחלקה הגדול נהרג. ממורמר, הוא חזר מהמלחמה בחזרה הביתה, ושם הביט סביבו, וראה כי כולם עסוקים כל הזמן בלייצר עוד ועוד כסף, במרדף חומרני אינסופי, וכי אף אחד אינו מבין את החוויות שעבר. כריס נרגיש גם אשמה לכל מה שקשור לאנני, מעין שלל מלחמה מגואל בדם. אנני, נרגשת כולה מדברים אלה, מעודדת אותו ולראשונה הזוג הצעיר,חושף את רגשותיו האמיתיים אחד כלפי השני, והם מתנשקים בפעם הראשונה.

אנני מצהירה סופית כי היא פנויה רגשית כלפי כריס, והיא מרשה לו לחזר אחריה. את האידיליה קוטע ג'ו בהיכנסו, ומודיע כי ג'ורג אחיה של אנני, בטלפון, מתקשר מבית הכלא שבו נמצא אביו. אנני נכנסת אל הבית לדבר איתו, וג'ו, כריס וקייט נכנסים ללחץ, כל אחד מסיבותיו שלו, לגבי בואו של ג'ורג' אשר עתיד לשנות אל כל מהלך העלילה מהקצה אל הקצה.


מערכה שנייה

המערכה השנייה מתרחשת כמה שעות לאחר תום המערכה הראשונה. אנו מוצאים את כריס מבצע פעולה סימבולית הוא מנסר את עץ התופחים, ובכך כורת מבחינתו את זכרו של לארי, ואת הניסיון לשומרו בחיים למרות חוסר הידיעה לגבי גורלו. אך הפעולה הזאת נכתבת כפעולה ריאליסטית לכל דבר – כריס מנקה את החצר בתום הסערה, פעולה שגרתית לחלוטין, אך שאר הדמויות במחזה ואנו, הקוראים, מבינים כי זוהי פעולה מטרימה וסמלית.

האם יוצאת אל החצר ומשוחחת עם כריס. במהלך השיחה, קייט מבקשת מכריס הגנה, מג'ורג אחיה של אנני. היא טוענת שהוא בא כדי להזיק להם, ולעורר פצעים ישנים. כריס מרגיע אותה, ואומר שדבר כזה לא יקרה. כמובן שכריס בעצמו מודאג במידה מסוימת, ממה יגיד ג'ורג על הנישואין שהוא מתכנן עם אחותו.

אנני יוצאת החוצה ומנהלת שיחה קצרה עם כריס, ובה היא מביעה דאגה מבואו של ג'ורג. כריס מרגיע גם אותה, ונכנס כדי להסתדר לקראת הפגישה, לאחר ניוקי החצר.

אנני מתקרבת אל גדם העץ הגדוע, ומהססת אם לנוגע או לא. לבסוף היא נוגעת, ואז נכנסת השכנה החטטנית והרכלנית, סו, אשתו של ג'ים הרופא.

היא מנהלת דיאלוג עם אנני,ובתחילה השיחה רגועה, והיא מנסה בעיקר להוציא ממנה אינפורמציה. אנני לא ממש משתפת איתה פעולה, אבל נודע לנו כמה דברים:

  • כולם כבר מנחשים שהולכת להיות חתונה באופק, מלבד קייט שאוטמת את עצמה לעובדה זו.

  • כריס מצטייר כדמות כריזמטית לכל הסביבה הקרובה והרחוקה

  • כולם יודעים שג'ו אשם, ששיקר במשפט ושהתחמק מעונש.

אנני נסערת כולה מהשיחה עם סו, שמיד משנה את טון הדיבור שלה, כשכריס נכנס.

בשיחה נוספת עם כריס, היא מרגישה לא טוב עם המידע האחרון שניתן לה, ושואלת את כריס אם אכן יש אמת בדבר. כריס מרגיע אותה, ואומר שלא ייתכן הדבר. ג'ו נכנס, ובנימה מבודחת לאור הנשיקה השנייה, פונה אל כריס ואנני. ג'ו נוקט כעת בטקטיקה חדשה שנראית טבעית לאור דאגה לכלתו לעתיד – הוא מבקש מאנני שתציע לג'ורג לבוא לעבוד אצלו במפעל, ולאחר מכן גם מעין חנינה לאביה, סטיב, לחזור לעבוד במפעל. אומנם אל בתור שותף, אך בעל משרה הגונה. אנני מופתעת מהיחס הנ"ל, ומסרבת לשתף פעולה. מבחינתה אביה אשם, ואין עובדה אחרת.

ג'ורג מגיע, והמתח עולה בקרב כל הדמויות, מכיוון שכל אחד פוחד בגלל סיבותיו שלו, ממה שג'ורג עלול להגיד, בעקבות הידיעה כי הוא ביקר את אביו בכלא ומיד הגיע אל הקלרים.

תחילה, בשיחה עם כריס ואנני, ג'ורג לא מפחד להתעמת עם כריס בנוגע לאמת שמאחורי המשפט של ג'ו וסטיב. ג'ורג טוען באופן ישיר, כי ג'ו לא הגיע למפעל למרות שהוא דיבר איתו בטלפון, כלומר הוא ידע מה קרה. ג'ו, לטענתו, קיבל לפתע שפעת ולא הגיע כפי שהבטיח. ג'ורג גם טוען שג'ו, הורה לסטיב, לרתך את ראשי הצילינדרים, ולשלוח אותם מבלי לדווח.

אנני טוענת כנגדו, כי את כל המידע הזה, הם כבר יודעים, בגלל העדויות במשפט, ובית המשפט קבע שג'ו זכאי, וזה מספיק לה. אבל ג'ורג טוען שאם הם ישמעו את זה שוב, מפיו של סטיב, לאחר כל השנים שבהן הוא ואנני התכחשו והתנכרו אליו, זה יישמע אחרת, בדיוק כמו שהוא שמע כעת.

קייט נכנסת באמצע הויכוח, שנרגע עם כניסתה. קייט נחמדה מאוד כלפי ג'ורג, וברכה המניפולטיבית שלה, מנסה להרגיע את ג'ורג דרך הזכרות משותפת בתקופה שבה היה קטן ושיחק עם ילדיה. ג'ורג אכן מעט נרגע מהתקפותיו. קייט גם מנסה לשכנע את ג'ורג להישאר ולאכול עמם ארוחת צהריים. ג'ורג מתרצה, ומחליט להישאר, ובכך הוא בעצם מודה מבלי להגיד זאת בקול רם, כי אולי הקלרים צודקים ואביו טועה.

עם כניסתו של ג'ו, המתח שוב עולה, אך במאמצים משותפים מצד אנני, כריס, ג'ו וקייט, ג'ורג נכנע., אך אז ג'ו וקייט פולטים פליטת פה בנוגע למחלתו של ג'ו, באותו היום שבו הוא לכאורה היה חולה. העלילה מקבלת תפנית חשובה, ומעתה הולאה הכול מתחיל להתפורר. ג'ורג נדלק מחדש בכעסו, ודורש מאנני לחזור איתו ולעזוב את המקום. ג'ורג ואנני עוזבים אל המונית, מתווכחים. קייט מטיחה בכריס שאין סיכוי שאחיו מת, כי אם כן אז אביו הרג אותו (גם לארי היה טייס כאמור).

ג'ו וכריס נשארים לבד באחד משיאי המחזה. בדיאלוג של חתול ועכבר, ג'ו מודה ולא מודה במעשיו ובאשמתו לגבי ידיעה של הצילינדרים הסדוקים, המחלה לכאורה שהייתה לו, ומניעת המידע מן הצבא לגביהם. כריס, מגיב בצורה קשה, מכיוון שכל מה שהוא האמין בו, אידיאלים של כבוד והגינות ובעיקר דמותו של אביו, מתפוררים מולו בבת אחת. כריס נכנס למצב של הלם ואף חובט באביו, ובורח מיד לאחר מכן מן הבית.


מערכה שלישית

קייט יושבת מוטרדת בחצר. גי'ם מגיע ומתחיל לדבר איתה. מהשיחה נודע לנו כי כריס נעדר מן הבית כבר שעות ארוכות, אנני מסתגרת בחדרו של לארי, ג'ו מסתובב מוטרד בבית. לאחר היסוס, ג'ים מגלה כי ידע לאורך כל השנים שג'ו אשם. אבל, הוא טוען, שכל אחד מגיע לידי פשרה עם עצמו בגיל מסוים. המרידות של גיל העשרה ואילך, מתמוססות בשלב מסוים, וכל אחד מנסה להיזכר מה היו החלומות שלו, בזמן ההווה, בחשכה הרגילה. גי'ם עוזב.

ג'ו נכנס מן הבית, מבולבל, כועס, זועם, מיואש ובעיקר מפוחד. הוא לא יודע אם כריס ילשין עליו למשטרה ובכך יכניס אותו לכלא (יחסי אב ובן). הוא מאשים את קייט בכך שהיא רצתה כסף כל הזמן, ולכן הוא היה חייב לעשות את מה שהוא עשה (המרדף אחר החומריות). גם קייט לא יודעת מה לעשות, מלבד לנסות ולהסביר לכריס את הדברים שוב כמו שצריך.

אן נכנסת, ובידה "הקלף האחרון", הג'וקר שהולך לטרוף את כל חפיסת הקלפים. היא מחזיקה בידה מכתב, שהיא טועת כי נכתב על ידי לארי קצת לפני שנעדר. המכתב לטענתה, הוא הוכחה שאן החזיקה לאורך כל השנים, אך לא השתמשה בו מפאת כבוד לג'ו ולקייט. אבל כעת משהמצב הגיע לידי נקודת משבר זו, היא החליטה להוציא ולגלות אותו. היא נותנת אותו לקייט לקרוא, וזו עדיין אינה מאמינה ומבקשת לעצור את אנני מלתת את המכתב לג'ו. אנני מסכימה בתנאי שקייט תסכים לחתונה, קייט מסרבת. אנני מחזקת עוד יותר את החלטתה לגבי המכתב, כאשר כריס נכנס, שיכור ומבולבל, ומודיע לכול כי הוא עוזב את הבית כולל את אנני, מבלי להסגיר את אביו. לאנני אין מה להפסיד, והיא מנסה להלחם על אהבתה וזכותה הטבעית להתחתן, ללא הפרעות.

ג'ו נכנס שוב אל החצר ומתעמת עם כריס. ג'ו טוען כי אם הוא צריך להיכנס לכלא, כך גם חצי מדינה. כריס מבקש שג'ו יסגיר את עצמו, ובכך לפחות יהיה ישר ואמין כפי שכריס ראה אותו במשך כל השנים, דמות מובילה ואחראית. ג'ו מסרב וכריס מבקש לעזוב, כאשר אנני מחליטה להפעיל את נושא המכתב. היא נותנת אותו לכריס על מנת שיקרא. התוצאה היא הרסנית: כריס קורא בקול רם את המכתב לאוזני ג'ו. במכתב, לארי מספר כי הידיעות אודות השפע שאביו ביצע הגיע לבסיס באיחור מה. לארי כבעל עקרונות ואידיאלים לא פחותים משל כריס, אינו יכול לסבול את הידיעה והבושה כי אביו היה אחראי למות 21 טייסים ואולי אף מישהו מהיחידה של לארי, ומחליט לטוס סיבוב אחרון מסביב לפני הבסיס. המשמעות הישירה היא כי שלארי נטל את חייו במו ידיו, התאבד. ג'ו מגיע, סוף סוף, להבנה כי את מעשהו אי אפשר יהיה למחוק אף פעם וכי האשמה תרדוף אחריו עד סוף חייו, אם לא דרך מות הטייסים אז דרך מות בנו בכורו. הוא מודיע כי הוא רוצה להסגיר את עצמו, ונכנס אל הבית.

קייט מנסה לשכנע את כריס, כי זו לא הדרך הנכונה, וכי הוא צריך להגן על אביו ולא להפקירו, כריס מסרב לשמוע.

ירייה נשמעת מתוך הבית. כריס מבין כי ג'ו השתמש באקדח על מנת להתאבד, אך עדיין מנסה להצילו. קייט מתמוטטת בחצר, ליד העץ.


האקדמיה לאמנויות הבמה של דים אמור

הטקסטים לשימוש אישי בלבד!
האקדמיה אוסרת :
לשכפל, להעתיק, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או אמצעי אלקטרוני ו/או אופטי או אחר כל חלק שהוא מהחומר.
שימוש מכל סוג שהוא בחומר ( טקסטים ) אסור בהחלט,
אלא ברשות מפורשת בכתב מהאקדמיה לאמנויות הבמה.


להרשמה התקשרו:

טל׳: 077-5518861
נוסף: 050-3350753
שעות הפעלות:
בימי : א׳-ה׳ בלבד
בין השעות:
10:30-18:30
קורס מתקיים:
רח' המסגר 56 תל אביב יפו.


האקדמיה פועלת במרכז ת"א במיקום מושלם ונוח. מתכונת ההוראה הינה חדשנית ומודרנית המעניקה לכל סטודנט אפשרות לביטוי אישי ותמורה מלאה בכל רגע בשיעור. תוכנית הלימודים והמורים המבוקשים ביותר בישראל יצרו חווית לימוד אחרת שאותה ניתן להשיג בלעדית באקדמיה.
אין עוד מקום כזה בישראל.

 

 

נבנה ע"י אנדלס בניית אתרי תדמית עסקיים