מחפשים סצנה ?
באתר 'האקדמיה לאמנויות הבמה' תוכלו למצוא סצנות לנשים וגברים.
כאן ניתן לקבל מאגר סצנות חדשות ביותר. באתר אחד סצנות – גברים ( בנים ), סצנות – נשים ( בנות ).
ארכיון המודרני תתאפשר לכם למצוא מונולוג מתאים לצרכים אישיים.
מה זה סצנה?
לפני הכל סצנה היא אחד מן המרכיבים הבסיסיים של כל יצירה עלילתית נרטיבית, כגון סרט קולנוע, סרט טלוויזיה או מחזה. הסצנה היא רצף בהתרחשות העלילה, המצומצמת לזמן אחד ולמקום אחד.
בתוך הסצנה יכולים להשתתף 2- 15 אנשים ( 2 שחקנים זה מינימום ) .
במידה והסצנה משתתפים 2 שחקנים בלבד – תוכלו לבחור גם דיאלוגים ( למאגר דיאלוגים לחץ כאן ) .
איך להכין סצנה?
חובה לקרוא את המחזה. אי אפשר לעבד עם תלמידים כאשר מגישים סצנה מתוך מחזה שהם לא קראו.
חשוב לזכור את ה-7 שאלות לשחקן:
1) מי אני?
2) איפה אני?
3) מתי?
4) מה אני רוצה ?
5) מדוע?
6) מה מונע ממני להשיג את זה?
7) איך אני מתכוון להשיג את זה?
לא סתם קוראים לזה 7 שאלות, מומלץ לזכור בעל פה.
ניתוח הטקסט !
בשלב זה יש לנתח את הסצנה לפי שני קריטריונים- פעולות וסאב-טקסט.
פעולה: פעולה היא בעצם הצורה וההשלכה הנפשית, מנטלית של המילים שאני אומר. לדוגמא במשפט: 'תודה לך' יכולה להיות פעולה של מזלזל, וכמובן יכולה להיות פעולה של משבח, ויכולה להיות פעולה של מעצים.
חשוב לציין כי 'כועס' 'עצוב' 'בעצבים' וכו´- אלה לא פעולות אלא מצבים רגשיים, ומצב רגשי הוא בעצם דבר אשר לא ניתן לשחק- כי הרי איך אפשר לשחק 'עצוב'?
לעקם את השפה התחתונה ולכווץ גבות? לא. זה נקרא לשחק. במקום זה- מפרקים את המצב הרגשי לפעולות- שאותן הדגמתי מקודם.
סאב- טקסט: המשמעות האמתית מתחת למילים. יש חילוקי דעות לגבי ההגדרה המדויקת של מונח זה- אני אכתוב אותה בצורה שאני רואה אותה. הסאב טקסט אינו הצורה שבה אתה אומר את המילים (אינטונציה)- זהו תפקיד של הפעולות. הסאב טקסט, יש לזכור, הוא עדיין טקסט- לדוגמא:
אם נתון המשפט: 'אני לא התכוונתי לעשות את זה' ניתן לפרש את זה בדיוק כמו שזה- הדמות לא התכוונה לעשות את זה. במקרה כזה למעשה הסאב- טקסט חופף לטקסט ולכן אין למעשה סאב טקסט. לעומת זאת, ניתן להגיד את המשפט (בעזרת פעולות) בצורה שהמשמעות שתצא מתוך המשפט היא- "עשיתי את זה בכוונה". כמובן שזוהי הדוגמא הפשוטה ביותר וניתן למצוא עוד פירושים רבים.
גם את הפעולות וגם את הסאב טקסט רצוי לכתוב על אותו דף של המונולוג- רצוי בצבעים שונים כדי להבדיל ביניהם.
לזכור את הטקסט בעל פה – מאוד פשוט לא!
לאחר מכן- המושכות כבר בידיים שלכם. יש לכם את הבסיס, מפה פשוט תתחילו לעבוד עם אימפרוביזציות. תעלו לבמה ופשוט תתחילו לדבר (כמובן לא לשכוח את הפעולות והסאב טקסט) את הדברים הטובים שעולים לכם מן האימפרוביזציה- תשמרו. את הפחות טובים- נו טוב, זה הרי היופי באימפרוביזציה- שאפשר לעשות אותה כמה פעמים.
להקליט את הטקסט למכשיר הסלולרי.
ללמוד כל משפט 10 פעמים.
ללמוד עם חברים.
* חובה להדגיש : קיימות עוד הרבה שיטות ללמוד טקסט בעל פה
ניתוח שאלות:
מי אני (מה השם שלי? מה פירוש ומשמעות השם ?
הגיל ?
המראה – ( יפה, מכוער/ת, מה אני לובש/ת? האם לבוש/ה בקפידה ) ?
מצב בריאותי – ( כיצד הוא משפיע עלי )?
השכלה ?
המעמד?
עבודה – (במה עוסקת הדמות)?
בית ההורים – (מה היחס עם ההורים)?
מצב משפחתי –(נשוי/ה, גרוש/ה, אלמנ/ה,מאורס/ת) ?
גזע ,לאומיות, דת?
אמביציות – ?
טמפרמנט- (האם הדמות מטורפ/ת? פסימי/ת? אופטימי/ת) ?
חשוב לציין : אסור לשפוט את הדמות!
בהצלחה.
© כל הזכויות שמורות.
* לשימוש אישי בלבד
להרשמה התקשרו:
טל׳: 077-5518861
נוסף: 050-3350753
שעות הפעלות:
בימי : א׳-ה׳ בלבד
בין השעות:
10:30-18:30
קורס מתקיים:
רח' המסגר 56. תל אביב – יפו.
האקדמיה פועלת במרכז ת"א במיקום מושלם ונוח. מתכונת ההוראה הינה חדשנית ומודרנית המעניקה לכל סטודנט אפשרות לביטוי אישי ותמורה מלאה בכל רגע בשיעור. תוכנית הלימודים והמורים המבוקשים ביותר בישראל יצרו חווית לימוד אחרת שאותה ניתן להשיג בלעדית באקדמיה.
אין עוד מקום כזה בישראל.